Innowacja pedagogiczna z wykorzystaniem języka angielskiego i metody odwróconej klasy na lekcji biologii w ZSSiMS w Gdańsku
Temat innowacji: BIOLOGIA METODĄ ODWRÓCONEJ KLASY Z ELEMENTAMI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Nazwa placówki: ZESPÓŁ SZKÓŁ SPORTOWYCH I MISTRZOSTWA SPORTOWEGO
Autor innowacji: ILONA JANKOWSKA
Rodzaj innowacji: METODYCZNA - JĘZYKOWA
Data wprowadzenia innowacji: PAŹDZIERNIK 2021
Data zakończenia innowacji: KWIECIEŃ 2022
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja BIOLOGIA METODĄ ODWRÓCONEJ KLASY jest odpowiedzią na aktualne potrzeby młodzieży, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Do stworzenia innowacji zainspirował mnie udział w programie dla nauczycieli POWER. Program POWER umożliwił mi zastosowanie nowej metody pracy na lekcji oraz poszerzenie słownictwa w języku angielskim w takim stopniu, aby wprowadzić podstawową terminologię angielskojęzyczną podczas zajęć z biologii.
Głównym celem wprowadzonej innowacji jest rozwijanie wśród uczniów nowej metody nauki poprzez rozwijanie kompetencji językowych , problemowe rozwiązywanie zadań , umiejętność pracy w grupie i refleksję nad własnym zdobywaniem wiedzy.
INNOWACJA PRZEZNACZONA JEST DLA KLAS III LO
Opis innowacji :
Wstęp
Model odwróconej klasy, z języka angielskiego Flipped Classroom wykorzystywany jest coraz częściej w nauczaniu różnych przedmiotów. Model ten polega na odwróceniu typowego układu lekcji rozpoczynając podawanie od końca , czyli od pracy domowej. Z założenia praca domowa jest na początku lekcji , której głównym zadaniem jest wprowadzenie do tego , co będzie działo się na lekcji. Model odwróconej klasy stwarza możliwości całego wachlarza rozwiązań cyfrowych wymaganych w podstawie programowej na poziomie szkoły średniej, takich jak platformy edukacyjne , materiały audiowizualne , bazy słownikowe, czy internet w domu ucznia, który przygotowuje podłoże tematyczne, czy językowe na następną lekcję. Temat nie jest zaskoczeniem dla uczniów. Nauczyciel ma więcej czasu na skupienie się na istocie zagadnienia : zgadzanie się z rozmówcą , proponowanie innego punktu widzenia , czy odnoszenie się do obejrzanego w domu materiału.
Model odwróconej klasy dając korzyści określa cele innowacji:
- wykorzystanie nowoczesnych technologii w klasie , zgodnie z wymogami PP
- budowanie autonomii ucznia
- motywacja ucznia
- możliwość skoncentrowania się w większym stopniu na rozwoju sprawności produktywnych w klasie
- praca z przygotowanym uczniem
- konsolidacja materiału
Opis Metody i formy:
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania
formy: indywidualne , grupowe , zespołowe
wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:
tablica multimedialna , platformy edukacyjne, słowniki terminologii medycznej w języku angielskim , sprzęt komputerowy z dostępem do internetu
Przewidywane korzyści wdrożenia innowacji:
uczniowie:
Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań , chętnie pracują w zespołach, dyskutują i dzielą się swoimi spostrzeżeniami , wyrabiają sobie opinię , bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii
Nauczyciel:
Chętnie sięga po narzędzia TiK w swojej pracy,
poszerza swoje kwalifikacje, kompetencje i znajomość języka angielskiego
Rodzice uczniów:
Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii
Szkoła:
Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno - metodyczne, podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym, podniesienie efektu nauczania języka angielskiego
częstotliwość zajęć:
Raz w tygodniu
tematy lekcji:
1. Budowa i rola kwasów nukleinowych
2. Geny i genomy
3. Dziedziczenie cech. Prawa Mendla
4. Inne sposoby dziedziczenia cech
5. Mutacje
6. Wybrane choroby genetyczne człowieka
7. Biotechnologia tradycyjna i nowoczesna
8. GMO
9. Klonowanie - korzyści i zagrożenia
10. Ekologia populacji , biocenoz i struktura ekosystemu
11. Różnorodność biologiczna i jej znaczenie
12. Elementy ochrony środowiska
13. Dobór naturalny i ewolucja
14. Antropogeneza
ewaluacja , wnioski:
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy uczniów, wywiad z uczniami. Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji, wywiadów pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje.
Opracowała Ilona Jankowska