SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU EDUKACYJNEGO PROJEKT POWER SE
"Różnorodność to bogactwo"
Irena Demko
Kurs „Facing Diversity: Intercultural Classroom Management” był przeznaczony dla nauczycieli pracujących w klasach wielokulturowych. Kwestia różnorodności, która rzuca wyzwanie tradycyjnym strategiom nauczania i poszukuje innowacyjnych rozwiązań, była centralnym punktem naszych zajęć w ramach tego kursu. Zostały na nim poruszone między innymi takie tematy: jaki sposób można stworzyć program odpowiedni zarówno dla rodzimych, jak i nie-rodzimych studentów? Jak nauczyciele mogą stawić czoła trudnościom językowym i komunikacyjnym? Jak uczniowie mogą komunikować się w sposób produktywny, niezależnie od ich przynależności kulturowej?
Powołując się na przykłady różnych sytuacji, omawiając je i dzieląc się dobrymi praktykami z nauczycielami z trzech różnych krajów (Włochy, Hiszpania, Austria), odkryłam nowe metody międzykulturowych praktyk edukacyjnych i nauczyłam się technik, które umożliwiają poprawę komunikacji interpersonalnej na zajęciach. Zainteresowały mnie również działania mające na celu zaspokojenie potrzeb nowo przybyłych uczniów bez przerywania regularnego przepływu dydaktycznego. Dzięki udziałowi w tym projekcie, poszerzyłam swoją wiedzę w kwestii komunikacji międzykulturowej, bardzo różnych i często niestandardowych podejść do mechanizmu uczenia się, innowacyjnych metod pracy oraz tego, co zrobić, żeby różnorodność nie stanowiła obciążenia, lecz szansę.
Ucząc w szkole, do której uczęszczają uczniowie z różnych krajów (Ukraina, Białoruś, itd.), po zdobyciu nowej wiedzy i kompetencji na wyżej wymienionym kursie, na co dzień stosuję praktyki edukacyjne, które wspomagają komunikację pomiędzy uczniami z doświadczeniem migracji, pomiędzy nauczycielami, uczniami rodzimymi i rodzicami uczniów. Wciąż staram się wdrażać i doskonalić realizację projektów międzykulturowych w szkole, tak żeby wskazać pozytywne aspekty wielokulturowości dla dzieci i młodzieży.