Już w 2019 roku nasza szkoła zaczęła przyjmować uczniów słabo znających język polski. Uznaliśmy, że nasi nauczyciele potrzebują pomocy w przygotowaniu się do codziennej pracy w takiej wielokulturowej grupie. Pilną potrzebą naszej szkoły było podnoszenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie posługiwania się językami angielskim i rosyjskim zwłaszcza przedmiotowcom angażowanym w różnego rodzaju projekty międzynarodowe (np ERASMUS związany z wymianami młodzieży). Drugi powód to projekty eTwinning, w których mogą brać udział również uczniowie młodsi. Zależało nam także na pogłębianiu europejskiego wymiaru instytucji.
Nasza placówka jest znana z tego, że realizujemy różnorodne projekty o wymiarze europejskim nie tylko takie dotyczące podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, ale również związane z uczniami i ich poza formalną edukacją. Wielu uczniów klas pierwszych liceum deklaruje, że wybrało naszą szkołę właśnie ze względu na możliwość udziału w projektach międzynarodowych. Z naszych analiz wynika, że każdy wyjazd nauczycielski bądź uczniowski pozwala na nawiązanie nowych kontaktów i znajomości. Widzimy pozytywny wpływ wymian na uczestników projektów (uczniów i nauczycieli) wzrastają ich kompetencje językowe i społeczne.
Wybrane przez nas formy mobilności (kursy/szkolenia) koncentrowały się głównie na poprawie znajomości języków obcych (angielskiego i rosyjskiego) i umiejętności skutecznego komunikowania się w nich, zapoznaniu się z nowoczesnymi metodami nauczania w grupach wielokulturowych, wsparciu ucznia z doświadczeniem migracji oraz ich rodziców.
Efekty, które udało nam się uzyskać w efekcie realizacji projektu to:
- wzrost własnych kompetencji w moim sektorze i zwiększenie znaczenia mojego nauczania (w kontekście pracy w grupie wielokulturowej)
- wzrost kompetencji językowych (kursy języka angielskiego i rosyjskiego prowadzone w formie warsztatów i pracy w grupach oraz prowadzone przez instruktorów, którzy są rodzimymi użytkownikami języka wymuszają komunikowanie się w języku obcym oraz przyczyniają się do przełamania bariery językowej),
- zdobycie praktycznych umiejętności istotnych dla mojej obecnej pracy (umiejętność tworzenia materiałów z wykorzystaniem języka rosyjskiego i angielskiego)
- zdobycie nowych kontaktów - poznawanie nowych ludzi pracujących w środowisku wielokulturowym; - eksperymentowanie i rozwijanie nowych praktycznych metod nauczania przydatnych w pracy z uczniem doświadczającym migracji
- rozwój umiejętności pracy w zespole oraz dzielenia się zdobytą wiedzą z nauczycielami swojej placówki oraz z kolegami innych gdańskich szkół podczas konferencji: "Z doświadczeń gdańskich nauczycieli"
- wykorzystanie możliwości narzędzi TIK oraz mediów społecznościowych w procesie edukacyjnym (elementy TIK były uwzględnione jako element kursu o wielokulturowości
- zwiększenie motywacji do dalszego rozwoju zawodowego oraz do dalszej pracy (zapobieganie rutynie i wypaleniu zawodowemu)
- wzrost kompetencji społecznych i międzykulturowych (poprzez udział w szkoleniu w innym kraju i pracę w grupie międzynarodowej)
- podniesienie jakości oferty edukacyjnej naszej szkoły; powstał zespół do spraw cudzoziemców oraz specjalnie przygotowane procedury przyjęcia obcokrajowców do szkoły
- powstał kurs metodyczny języka polskiego jako obcego, ukończyli go wszyscy nauczyciele w naszej szkole oraz wielu przedstawicieli pomorskich szkół (600)
- podniesienie świadomości dotyczących zalet wynikających z umiejętności władania językiem obcym z zawodzie nauczyciela,
- zwiększenie motywacji do nauki języków obcych i rozwój kompetencji językowych, zachęta do samodoskonalenia, wykształcenie kompetencji międzykulturowych, nabycie umiejętności komunikacyjnych.
Udział w szkoleniach językowych nauczycieli przedmiotowców oraz pogłębienie wiedzy na temat skutecznego nauczania w grupach wielokulturowych z pewnością podniosło kompetencje nauczycieli pracujących w naszej szkole i wpłynęło na profesjonalizm pracy. Nadało ich pracy z młodzieżą bardziej europejskiego wymiaru, a naszej placówce dało możliwość umiędzynarodowienia edukacji oraz tworzenia europejskiego obszaru umiejętności i kwalifikacji. Z pewnością poprawiła się również jakość usług świadczonych przez naszą organizację w kontekście sytuacji na Ukrainie. Kursy zagraniczne pozwoliły nauczycielom "świeżym okiem" spojrzeć na swój warsztat pracy i poddać go ocenie, a w konsekwencji wprowadzić konkretne zmiany, tak aby zwiększyć entuzjazm do nauczania (zwłaszcza dotyczy to nauczycieli z wieloletnim stażem), zapobiec monotonii i wypaleniu zawodowemu. Uzyskane przez nauczycieli nowe kompetencje i umiejętności na pewno nie pozostaną bez wpływu na naszych uczniów.
Mamy nadzieję że uzyskane efekty przełożą się w przyszłości na:
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki języków obcych (także tych z doświadczeniem migracji), a co za tym idzie wzrost ich kompetencji językowych i poprawa wyników egzaminów końcowych,
- podniesienie świadomości dotyczącej zalet wynikających z umiejętności władania językiem obcych dla młodych ludzi,
- zwiększenie umiejętności pracy w grupie wielokulturowej
- wprowadzenie innowacji na lekcjach biologii z wykorzystaniem języka angielskiego
- wprowadzenie innowacji "Spokojny umysł" w klasach 1-3 z uwzględnieniem potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji.
Mamy nadzieję, że dzięki zastosowaniu takich innowacyjnych metod edukacyjnych oraz wpisaniu ich na stałe do obowiązującego programu nauczania nasi uczniowie będą mogli w razie potrzeby swobodnie korzystać z edukacji w innych krajach, a w przyszłości będą mieli szanse konkurować z innymi na rynkach pracy w Polsce i pozostałych krajach Unii Europejskiej.