Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji szkół (w programie Canva) oraz uczestniczących nauczycieli oraz uczniów. Następnie rozpoczął się dla uczniów udział w pakiecie zajęć z zakresu demokracji.
-
„ Ancient Greek Democracy” – zajęcia przygotowane i przeprowadzone przez nauczycieli z Holandii, których celem jest omówienie różnych form sprawowania władzy w tym demokracji oraz poznanie jej źródeł oraz zasad funkcjonowania.
-
„ Symbols of democrasy” – zajęcia przygotowane przez nauczycieli z Turcji, których celem jestomówienie symboli/ znaków graficznych najczęściej łączonych z pojęciem „demokracja”, nauka interpretacji znaków graficznych,nauka wyrażania opinii, wspólna praca nad przygotowaniem własnego „logo” demokracji.
-
„Memory game” (Austria)– gra grupowa, której celem jest poszerzenie wiedzy na temat słownictwa/ pojęć związanych z demokracją
-
„ Escape room: Democracy of things”, zajęcia przygotowane przez włoskich nauczycieli, których celem jest sprowadzenie poważnego hasła „demokracja” do różnych aspektów życia codziennego, pokazania zasad współżycia społecznego oraz szans dla każdego nastolatka żyjącego w demokratycznym europejskim państwie.
-
„ My ideal school” – nauczyciele z Turcji – cel lekcji – wspólna praca w grupach międzynarodowych nad stworzeniem wizji idealnej szkoły, która dla przeciętnego nastolatka jest kluczowym aspektem życia codziennego, nauka dyskusji i wyrażania opinii.
-
„ Draw and discuss democracy” – Turcja – cel lekcji – dyskusja na temat tematów związanych z demokracją (tezy przygotowane przez nauczycieli – często o charakterze prowokacyjnym), wymiana doświadczeń uczniów z różnych krajów w tej kwestii, nauka mówienia, dyskusji, poszerzania wiedzy na temat funkcjonowania różnych krajów.
-
„Oxford Debate for schools” – szkoła z Gdańska – przygotowanie uczniów do udziału w debacie (techniki przemawiania, komunikacja niewerbalna, argumentowanie, poszerzenie zasobu słownictwa z zakresu demokracji, szacunek dla oponentów i ich argumentacji, poznanie w praktyce jednego z najważniejszych elementów demokracji) oraz organizacja i prowadzenie debaty z udziałem uczniów uczestniczących w spotkaniu.
Przy organizacji zajęć przygotowawczych jak i samej debaty korzystaliśmy z wiedzy i doświadczenia nauczycieli ze szkoły goszczącej, którzy specjalizują się, jako szkoła o profilu humanistycznym, w tego typu zajęciach. We wszystkich tych zajęciach uczestniczyli pozostali nauczyciele, którzy na bieżąco analizowali przebieg zajęć starając się wychwycić, które obszary wymagają jeszcze zmian czy modyfikacji. Po zakończonych zajęciach był czas, aby na gorąco podzielić się swoimi spostrzeżeniami zarówno z pozostałymi nauczycielami jak i uczestniczącymi uczniami. Do przygotowanych scenariuszy naniesione zostały poprawki, tak, aby jak najlepiej służyły młodzieży w zgłębianiu problemu demokracji.
Szkoła włoska Liceo Virgilio zorganizowała dla nas konferencję dotyczącą demokracji w Europie „ Democracy of Things – from theory to practice”, którą poprawadził dla uczniów i nauczycieli pracownik Parlamentu Europejskiego. Celem wszystkich lekcji związanych z demokracją , było budowanie relacji pomiędzy uczestnikami spotkania/ szkołami poprzez współprace przy wykonywaniu różnorodnych zadań pomiędzy rówieśnikami z różnych krajów, dyskusje, dzielenie się doświadczeniami i wykorzystywanie swoim
doświadczeń podczas udziału w poszczególnych aktywnościach/ lekcjach, ale również podczas zajęć integracyjnych i kulturowych. Każde z tych zajęć kładło nacisk na komunikację, prace w grupach, wspólne wykonywanie zadań z poszanowaniem do prawa głosu dla każdego członka tej grupy.
Dla uczniów została przygotowana dodatkowo wycieczka do Wenecji podczas której ponowanie korzystaliśmy z aplikacji Seppo - gra miejska – poznanej podczas realizacji pakietu 2 Edukacja Cyfrowa, uczniowie uczestniczyli również i innych zajęciach edukacyjno – integracyjnych. Uczniowie przebywali w rodzinach goszczących i uczestniczyli w przygotowanych przez nich bogatym programie edukacji kulturowej: zwiedzanie, wspólne gotowanie, wykorzystanie języków obcych. Spotkanie zakończyło się wypełnieniem ankiety ewaluacyjnej przygotowanej w aplikacji Google Forms oraz rozmowach z uczniami na temat ich wrażeń z wizyty w szkole włoskiej, uczestnictwa w zajęciach dotyczących problematyki demokracji oraz kontaktu z rówieśnikami z innych krajów partnerskich.
Rezultaty spotkania:
-
możliwość nawiązania relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami szkół partnerskich, zajęcia integracyjne również z wykorzystaniem technik informatycznych poznanych podczas pierwszego roku realizacji projektu;
-
uczestnictwo uczniów i nauczycieli w pakiecie zajęć "Tygodnia Demokracji i Włączenia Społecznego";
-
ewaluacja przygotowanego programu z uwzględnieniem wpływu takich zajęć na budowanie relacji międzyludzkich: ankiety, rozmowy z uczniami/nauczycielami;
-
spotkanie z przedstawicielami lokalnej instytucji działającej na rzecz promocji wartości demokratycznych oraz idei włączenia społecznego


