Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji szkół oraz uczestników spotkania oraz przedstawienia dorobku szkoły goszczącej w dziedzinie różnorodności i włączenia społecznego. Szkoła hiszpańska ma bogate doświadczenia w tej dziedzinie. Uczęszcza do niej wielu uczniów z doświadczeniem migracji oraz organizuje dodatkowe zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnościami zarówno psychicznymi jak i fizycznymi. Specjaliści opiekujący się takimi grupami i prowadzący takie zajęcia przedstawili nam szczegółowo jakie działania są podejmowane i podzielili się swoimi doświadczeniami. Obejrzeliśmy specjalne przystosowane pomieszczenia oraz mieliśmy okazję przyjrzeć się takich przykładowym zajęciom. Następnie młodzież uczestniczyła w zajęciach integracyjnych, których celem było również pobudzenie kreatywności i doskonalenie umiejętności pracy w grupach. Kolejne zajęcia to już główny cel naszego spotkania –wypróbowanie scenariuszy lekcji z zakresu integracji oraz włączenia społecznego przygotowanych wspólnie przez nauczycieli uczestniczących w spotkaniu w Finlandii.

  • „Origins of people and immigration” – zajęcia prowadzone przez szkołę Hiszpańską, których celem jest wyjaśnienie kwestii pochodzenia zjawiska migracji.

  • „ The roads to Europe” – zajęcia prowadzone przez partnerów z Holandii, których celem jestzrozumienie przyczyn i konsekwencji napływu migracji do Europy. Zajęcia wymagają zebrania informacji, współpracy w grupach, skorzystania z mapy/atlasu, uczestnictwa w dyskusji.

  • „Street poll” - ankieta uliczna przygotowana i przeprowadzona przez nauczycieli z Portugalii, której celem jest aktywizacja młodych ludzi w kwestiach społecznych.

  • „Gamification” zestaw zajęć pobudzających wyobraźnię oraz umiejętności rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej.

We wszystkich tych zajęciach uczestniczyli pozostali nauczyciele, którzy na bieżąco analizowali przebieg zajęć starając się wychwycić, które obszary wymagają jeszcze zmian czy modyfikacji. Po zakończonych zajęciach był czas, aby na gorąco podzielić się swoimi spostrzeżeniami zarówno z pozostałymi nauczycielami jak i uczestniczącymi uczniami. Do przygotowanych scenariuszy naniesione zostały poprawki, tak, aby jak najlepiej służyły młodzieży w zgłębianiu problemu integracji oraz włączenia społecznego.

- Lekcja „Friendship Collage” – przygotowana przez zespół z Turcji, której celem jest integracja grupy międzynarodowej zarówno podczas takich spotkań , jak i do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji w szkole została przeniesiona na kolejne spotkanie młodzieży we Włoszech.Uczniowie przebywali w rodzinach goszczących i uczestniczyli w przygotowanych przez nich bogatym programie edukacji kulturowej: zwiedzanie, wspólne gotowanie, wykorzystanie języków obcych. Dodatkowo w godzinach popołudniowych mieliśmy okazję poszerzać swoja wiedzę z zakresu historii naturalnej, ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju podczas wizyty oraz zajęciach w „Cosmo Caixa” – muzeum natury i nauki.Spotkanie zakończyło się wypełnieniem ankiety ewaluacyjnej przygotowanej w aplikacji Google Forms oraz rozmowach z uczniami na temat ich wrażeń z wizyty w szkole hiszpańskiej, uczestnictwa w zajęciachdotyczących problematyki migracji i włączenia społecznego oraz kontaktu z rówieśnikami z innych krajów partnerskich. Swoje ogólne wrażenia z mobilności uczniowie mogli wyrazić również poprzez aplikacje „Mentimiter”, która poznaliśmy podczas realizacji pakietu 2 Edukacja Cyfrowa.

  • możliwość nawiązania relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami szkół partnerskich, zajęcia integracyjne również zwykorzystaniem technik informatycznych poznanych podczas pierwszego roku realizacji projektu;

  • uczestnictwo uczniów i nauczycieli w pakiecie zajęć "Tygodnia Demokracji i Włączenia Społecznego";

  • ewaluacja przygotowanego programu z uwzględnieniem wpływu takich zajęć na budowanie relacji międzyludzkich: ankiety, rozmowy z uczniami/nauczycielami;

  • spotkanie z przedstawicielami lokalnej instytucji działającej na rzecz promocji wartości

    demokr atycznych oraz ideiwłączenia społecznego

Spotkanie w Hiszpanii:

  • wnikliwa analiza ankiet i wyciągnięcie wniosków,

  • wspólna praca nad wprowadzeniem zmian w proponowanym pakiecie zadań/działań w celu jego

    optymalizacji tak, aby wpływały one pozytywnie nad budowaniem i umacnianiem więzi między uczniami oraz umiejętność pracy i współpracy w grupie, ale jednocześnie były ciekawe, pobudzały kreatywność i dawały satysfakcję;

  • przygotowanie relacji z wykorzystania pakietu lub jego elementów przez poszczególne kraje

    partnerskie zrealizowane w okresie pomiędzy spotkaniami - wnioski, dyskusje

    Prosimy wyjaśnić w jaki sposób projekt przyczyni się do osiągnięcia celów planu pracy. Głównym celem naszego projektu jest wyposażenie naszych uczniów w kompetencje społeczne

    pozwalające na skuteczne budowanie relacji