Nastolatek, czyli kto ? – materiał dla rodziców

1. Charakterystyczne zachowania dla okresu dojrzewania:

  • burza hormonalna
  • niestabilność emocjonalna
  • poczucie ambiwalencji
  • skupienie na teraźniejszości
  • widzenie świata w czarno-białych barwach
  • obniżenie poczucia własnej wartości
  • bunt nastolatka
  • wzrost znaczenia grupy rówieśniczej

2. Czego nastolatek potrzebuje od rodziców?

  • miłości
  • szacunku
  • wsparcia
  • poczucia więzi i przynależności do rodziny
  • doceniania
  • wiarygodności
  • jasno postawionych granic
  • poszanowania intymności i dyskrecji

3. Jak rozmawiać z nastolatkiem?

Ważne elementy rozmowy to słuchanie i mówienie. Oba wpływają na jakość kontaktu, poczucie zrozumienia i szacunku. Słuchanie jest kluczowe, jeżeli zależy nam na tym, żeby nasze dziecko współpracowało z nami.

Zwroty, które zamykają młodzież na rozmowę:

  • A nie mówiłam
  • Ja w twoim wieku
  • Ty zawsze
  • Ty nigdy
  • Inne dzieci to….
  • Wiem co czujesz, ale to dla twojego dobra

4. Jak słuchać?

Aby nastolatek czuł się zrozumiany, szanowany i wysłuchany należy aktywnie go słuchać, to znaczy:

  • Zacząć rozmowę wtedy, kiedy jesteśmy spokojni i wiemy po co chcemy rozmawiać
  • Zadbać o czas i miejsce rozmowy
  • Nie zajmować się innymi rzeczami
  • Chcieć zrozumieć, poznać sposób myślenia, motywację nastolatka
  • Cierpliwie wysłuchać całości wypowiedzi
  • Być uważnym
  • Pozwolić na łzy, wyrażanie emocji
  • Zadawać otwierające pytania
  • Upewniać się czy dobrze zrozumieliśmy wypowiedź
  • Dać szanse nastolatkowi na wymyślenie rozwiązania, zanim podasz gotowa receptę

5. Jak mówić?

  • Konkretnie i precyzyjnie
  • Wprost
  • Krótko
  • Zauważać starania, a nie skupiać się tylko na negatywnych rzeczach
  • Chwalić, opisując, co nastolatek zrobił
  • Używać komunikatu „ja”

6. Komunikat „ ja”

Komunikaty „ja” służą wyrażaniu swoich emocji, odczuć w związku z jakąś sytuacją, a także sa przydatne w prezentowaniu swoich oczekiwań co do tej sytuacji

Elementy komunikatu „ja”:

  • Ja czuję
  • Kiedy ty
  • Ponieważ
  • Chciałabym/chciałbym

7. Pochwała opisowa

Pochwała opisowa składa się z dwóch elementów

  • Opisu tego co, widzisz
  • Nazwania swoich emocji w związku z powyższą sytuacją

A. Wałęsa