Sprawozdanie z wyjazdu szkoleniowego

Projekt POWER w Zespole Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego: "Różnorodność to bogactwo".
Kurs: “Universal Design for Learning (UDL) and Differentiated Instruction: Addressing the Diverse Needs of All Students”
Florencja, 09.08.2021-14.08.2021

Opis kursu

Podczas tego 30-godzinnego kursu zrozumiałam obszary różnorodności uczniów (mocne strony, preferencje i różnorodne potrzeby) oraz ich implikację dla nauczania - uczenia się. Zgłębiłam podstawowe zasady Universal Design for Learning (UDL) oraz praktykowałam techniki i strategie promowania aktywnego uczestnictwa i motywacji w dzisiejszych zróżnicowanych kulturowo klasach. Wykorzystywałam wytyczne, strategie i techniki stosowania zasad UDL w celu udoskonalenia projektowania lekcji oraz wspierania wysokiego poziomu zaangażowania i osiągnięć wszystkich uczniów. Zrozumiałam, że stosując wytyczne UDL mogę zminimalizować bariery w uczeniu się już na etapie planowania lekcji, aby zapewnić wszystkim uczniom najlepsze warunki do osiągania ustalonych celów edukacyjnych. Co więcej, chociaż technologie cyfrowe nie są warunkiem wdrożenia UDL, to skuteczne z nich korzystanie pomaga przekształcić uczenie się w bardziej spersonalizowaną i angażującą aktywność. W związku z tym podczas kursu zapoznałam się z listą edukacyjnych narzędzi cyfrowych, które wspierają wdrażanie wytycznych UDL. Okazały się niezwykle przydatne w usuwaniu barier i promowaniu odpowiedzialności uczniów za naukę.

Wymagania szczegółowe kursu:

Kurs pomógł mi:
• w zrozumieniu zasad Universal Design for Learning (UDL) w ramach planowania lekcji,
• zastosować zasady i wytyczne UDL z wykorzystaniem technologii cyfrowych,
• zaplanować lekcję z zasadami UDL w praktyce,
• używać odpowiednich narzędzi cyfrowych, które pomagają usunąć bariery instruktażowe,
• w omówieniu zasad operacyjnych dotyczących różnorodności, równości oraz integracji,
• w docenieniu różnorodności jako bogactwa różnic międzyludzkich.

Szczegółowy harmonogram:

Dzień 1 – Wprowadzenie do kursu: różnorodność i równość w klasie
• Wprowadzenie do tematyki kursu, zaprezentowanie szkoły oraz dodatkowych aktywności poza kursem.
• Zajęcia integracyjne, tzw. lodołamacze.
• Prezentacje szkół przez uczestników.
• Wyznaczanie osobistych celów.
• Jak rozpoznać różnorodność w klasie?
• Refleksje nad równością, kapitałem społecznym i inkluzją.
• Jak mogę zidentyfikować i zmniejszyć bariery instruktażowe na mojej lekcji?
• 3 kluczowe zasady UDL wspierające różnorodność uczniów.

Dzień 2 – „Dlaczego” w procesie uczenia się: Zaangażowanie
• Motywacja: "haczyk" na zaangażowanie.
• Podstawowa zasada: wytyczne, w celu zapewnienia wielu sposobów angażowania i motywowania uczniów do nauki.
• Narzędzia cyfrowe wspierające wytyczne dotyczące zaangażowania uczniów.

Dzień 3 – „Co” w procesie uczenia się: Reprezentacja
• Druga zasada: wytyczne, aby zapewnić uczniom różnorodnych środków do postrzegania i rozumienia informacji.
• Narzędzia cyfrowe do wielokrotnej reprezentacji informacji.

Dzień 4 – „Jak” w procesie uczenia się: Działanie i ekspresja
• Ocenianie: For, As or Of Learning?
• Trzecia zasada: wytyczne, aby zapewnić uczniom różnorodne środki do wyrażania tego, co wiedzą.
• Narzędzia cyfrowe, które wspierają pluralizm w interakcjach społecznych.

Dzień 5 – Planer lekcji UDL
• Jak zaplanować lekcję z zasadami UDL krok po kroku.
• Prezentacje, informacje zwrotne oraz dyskusja na temat planów lekcji opracowanych przez uczestników.

Dzień 6 – Zakończenie kursu, zajęcia kulturalne
• Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacje zwrotne i dyskusja.
• Przyznanie certyfikatu uczestnictwa w kursie.
• Wycieczki oraz inne zewnętrzne działania kulturalne.

Udział w kursie oceniam jako bardzo udany. Poznałam nową koncepcję teoretyczną, która stanowi edukacyjne podłoże pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Organizacja kursu przebiegała bardzo pozytywnie. Zadbano o reżim sanitarany związany z COViD 19. Wartością dodaną była wymiana doświadczeń między uczestnikami szkolenia-nauczycielami. Osoba prowadząca dobrze moderowała spotkania zachęcając do aktywnego uczestnictwa.